Dynamische start voor TEFAF Maastricht

maart 17, 2025

De opening van TEFAF Maastricht 2025 heeft haar positie als ’s werelds toonaangevende kunstbeurs opnieuw bevestigd, met sterke vroege verkopen in de belangrijkste categorieën, waaronder beeldende en hedendaagse kunst, antiek en design. Genodigden van over de hele wereld verzamelden zich voor de opening en grepen de kans om belangrijke werken te verwerven.

Tijdens de besloten dagen verwelkomde TEFAF Maastricht een select publiek van museumvertegenwoordigers, doorgewinterde verzamelaars en persoonlijkheden uit de kunstwereld, met op de openingsdag 15% meer bezoekers dan vorig jaar. Meer dan 400 instellingen stuurden vertegenwoordigers, waaronder directeuren, conservatoren en groepen mecenassen. Binnen enkele uren na de opening werden grote verkopen gemeld, wat het belang van de beurs als een belangrijk moment in de wereldwijde kunstmarkt onderstreept.

“We zijn verheugd over het vertrouwen dat zowel verzamelaars als instellingen hebben getoond”, zegt Manon van den Beuken, directeur TEFAF Maastricht. “Het kaliber van de werken die dit jaar worden tentoongesteld is uitzonderlijk en de respons bevestigt opnieuw de rol van TEFAF Maastricht als de belangrijkste bestemming voor verzamelaars die op zoek zijn naar het beste op het gebied van kunst, antiek en design.”

Opvallende verkopen op de openingsdagen zijn onder andere:

SCHILDERIJEN
Salomon Lilian (Nederland, stand 336) verkocht The Virgin at Prayer door Michael Sweerts aan een Nederlandse stichting voor ongeveer € 3,5 miljoen.

Bijl-Van Urk Masterpaintings (Nederland, stand 370) verkocht A Landscape with Riders on a Path van Albert Cuyp voor meer dan € 1 miljoen aan de Collectie Kremer. Als onderdeel van het TEFAF Talks programma spraken George en Joël Kremer over hun benadering van verzamelen voor meerdere generaties.

Antonacci Lapiccirella Fine Art (Italië, stand 318) verkocht Interior of a Harem van Francesco Hayez voor € 600.000 tot € 700.000, samen met nog vijf andere werken. De galerie onderhandelt over nog twee verkopen aan Amerikaanse musea.

Caretto & Occhinegro (Italië, stand 372) deed een museale verkoop: Entombment of Christ door Maarten van Heemskerck wisselde van eigenaar voor € 500.000.

Kunstgalerij Albricht (Nederland, stand 304) verkocht twee van haar belangrijke werken, waaronder Three Girls in the Snow van G.H. Breitner aan een toonaangevend Frans museum, terwijl Dancer van Jan Sluijters werd aangekocht door een Nederlandse privéverzamelaar om te worden geschonken aan een Nederlands museum. De vraagprijzen waren respectievelijk € 275.000 en € 265.000.

Colnaghi (Verenigd Koninkrijk, stand 304) verkocht drie werken aan privéverzamelaars: José Risueño’s Saint Anthony of Padua with the Child Jesus, Giovanna Garzoni A bowl of figs with hazelnuts en Bust of the Emporer Marcus Aurelius door Guglielmo Della Porta. Een vierde verkoop, Virgin of the Immaculate Conception door Luisa Roldan genaamd La Roldana, is overeengekomen met een Amerikaans museum.

Haboldt & Co. (Nederland, stand 349) verkocht November (Farm in Laren) van Ferdinand Hart Nibbrig en Still Life with Pears and Lemons van Pyke Kock aan particuliere verzamelaars in de Verenigde Staten en België.

Van der Meij Fine Arts (Nederland, stand 379) heeft Moonrise van Laurits Tuxen verkocht aan het nationale museum van Luxemburg. Het is het eerste schilderij van een Deense 19e-eeuwse kunstenaar dat in de museumcollectie wordt opgenomen.

Galleria Berardi Galleria d’Arte (Italië, stand 330) verkocht Gezicht op Rome van Hermann Corrodi aan een particuliere verzamelaar voor ongeveer € 100.000.

ANTIEK
Kunsthandel Mehringer
(Duitsland, stand 220) deed een belangrijke vroege verkoop aan het Rijksmuseum met een charmante terracotta voorstelling van Miss Clara toegeschreven aan Petrus Camper. Neushoorn Clara verwierf faam tijdens de 18e eeuw toen ze halverwege 1700 eeuw kriskras door Europa reisde.

Dr. Jörn Günther (Zwitserland, stand 114) verkocht Book of Hours illuminated by the Master of the Echevinage de Rouen and Robert Boyvin met een gepubliceerde prijs van € 300.000 aan een Nederlandse particuliere verzamelaar.

Koopman Rare Art (Verenigd Koninkrijk, stand 166) verkocht zijn topstuk met een vraagprijs van zes cijfers op de openingsdag – een belangrijk Empire zilververguld confiturier met het merk van Martin-Guillaume Biennais en Jean-Charles Cahier.

Debora Elvira (Spanje, stand 245) verkocht een gouden hanger aan het Wawel Royal Castle State Museum in Krakau met een vraagprijs van € 15.000 en een 16e-eeuws liturgisch borduurwerk werd verworven door een particuliere verzamelaar.

Thomas Coulbourn & Son (Verenigd Koninkrijk, stand 175) had een levendige start met de verkoop van vijf werken, waaronder een paar George I walnoten bijzetstoelen, een paar 17e-eeuwse barokke wandlampen, Portrait of a Western Man in a Chinese Landscape, vraagprijs € 145.000, en 10 weergaven van Egypte en Bulgarije geschilderd voor Sir Robert Ainslie, met beelden van zijn Grand Tour met een vraagprijs van € 150.000.

Stuart Lochhead Sculpture (Verenigd Koninkrijk, stand 108) rapporteerde sterke verkopen tijdens de openingsdagen, waaronder Joseph Chinards Tripod, bestemd voor een Amerikaans museum. Verdere verkopen waren onder meer Algardi’s Executioner (a bozzetto for the Beheading of St Paul in the Church of San Paolo Maggiore, Bologna) en Gilt and Patinated Bronze of St Sebastien door Pietro Tacca, verworven door een Amerikaanse privéverzamelaar met een vraagprijs van US$ 510.000 die het nalaat aan het Fine Arts Museum van San Francisco.

Daniel Crouch Rare Books (Verenigd Koninkrijk, stand 218), wiens stand op een opvallende manier de bibliotheek van de beroemde cartograaf Lucas Janszoon Waghenaer nabootste, meldde drie vroege verkopen: Lugdunum Batavorum door Christiaan Van der Hagen; Rotterodamum Rotterdam door Johannes de Vou en Romeijn de Hooghe; en een zakglobe door Ms ‘West’, naar Nicholas Lane. De vraagprijzen liepen op tot € 60.000.

Vanderven Oriental Art (Nederland, stand 104) meldde de verkoop van meer dan 30 objecten tijdens de openingsdagen, waaronder een zeldzame porseleinen figuur van een hippocampus uit de Chinese Kangxi-periode aan een Zwitserse particuliere verzamelaar.

Paul Ruitenbeek Chinese Art (Nederland, stand 244) verkocht een zeldzame vaas in de vorm van een kalebas uit de Qing-dynastie voor een prijs van vijf cijfers

MODERN & HEDENDAAGS
White Cube (Internationaal, stand 400) meldde sterke verkopen op de openingsdag, waaronder werken van Georg Baselitz, Imi Knoebel en Man Ray voor respectievelijk US$ 1 miljoen, € 325.000 en € 310.000.

Marianne Boesky (Verenigde Staten, stand 444) verkocht een aantal werken van Danielle Mckinney aan Amerikaanse en Europese verzamelaars met prijzen variërend van US$ 70.000 tot US$ 115.000. Daarnaast verkocht de galerie haar Edward Hopper met een vraagprijs van US$ 2,85 miljoen.

Ben Brown (Verenigd Koninkrijk, stand 468) verkocht Pomme (Moyenne) van Claude Lalanne voor US$ 950.000.

Galerie Zlotowski (Frankrijk, stand 441) verkocht zes schilderijen van Mira Schor, Vera Molnár en Hannelore Baron aan privéverzamelaars uit België, Frankrijk, de Verenigde Staten en Nederland.

D’Lan Contemporary (Australië, stand 431) verkocht Awelye II door Emily Kam Kngwarray voor US$ 600.000 in aanloop naar de eerste grote solotentoonstelling gewijd aan haar werk in Tate Modern in Londen, die later dit jaar plaatsvindt. Een tweede werk, Wallaby Sign for Men and Women, door Mick Namarari Tjapaltjarri is voor US$ 350.000 verkocht.

Galerie Lelong & Co (Frankrijk en Verenigde Staten, stand 418), voor het eerst op TEFAF Maastricht, verkocht werken van René Magritte, David Hockney en Etel Adnan aan privécollecties in Europa en de Amerika’s.

WERKEN OP PAPIER
Agnews Works on Paper
(België, stand 611) verkocht meer dan 12 werken aan musea en privéverzamelaars in heel Europa, waaronder een topaquarel van Christopher Wilhelm Eckersberg, die werd aangekocht door een Britse instelling.

William Weston Gallery (Verenigd Koninkrijk, stand 606) kende ook een levendige start van de beurs met de verkoop van werken van Joan Miró, Man Ray, Marc Chagall, Raoul Dufy, René Magritte, Jean (Hans) Arp, Karel Appel, Warhol en Picasso.

FOCUS
Galerie Pauline Pavec
(Frankrijk, stand 709) toonde zich verheugd over de start van TEFAF. Van de negen werken van Marie Bracquemond verkocht de galerie er zes aan privécollecties en instellingen in de Verenigde Staten, Nederland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.

Ketabi Bourdet (Frankrijk, stand 706) verkocht twee werken van Guy de Rougemont. Sans Titre is bestemd voor de Fondation Gandur pour l’Art in Zwitserland, terwijl Lefko deel zal uitmaken van een privéstichting in Frankrijk. De vraagprijzen lagen tussen € 40.000 en € 60.000.

Een bewijs van de ongeëvenaarde kwaliteit van TEFAF
Dit jaar presenteert de beurs 273 exposanten uit 21 landen, met werken die meer dan 7.000 jaar kunstgeschiedenis beslaan – van oude meesters en hedendaagse meesterwerken tot design en sieraden, oude kunst en werken op papier.

“TEFAF is uniek in haar vermogen om het hoogste kaliber verzamelaars, conservatoren en wetenschappers samen te brengen,” licht Van den Beuken toe. “Het blijft een cruciaal ontmoetingspunt voor de wereldwijde kunstgemeenschap, waar historische schatten en hedendaagse ontdekkingen een nieuwe thuis vinden.”

Bezoekers kunnen tot en met donderdag 20 maart in het MECC in Maastricht terecht om een uitzonderlijke reeks kunstwerken te bekijken en ’s werelds toonaangevende handelaren te ontmoeten.

 

 

 

Sfeerimpressie TEFAF Maastricht 2025 – Gerlach Delissen Photography

 

TEFAF Maastricht sluit af met indrukwekkende verkopen

maart 21, 2025

TEFAF Maastricht 2025 heeft de 38ste editie succesvol afgesloten met stevige verkopen in alle verzamelcategorieën en een bevestiging van haar status...

Read More

Maastricht verwelkomt 2026 World Conference on Computational Intelligence

maart 20, 2025

In 2026 komen drie grote congressen over computational intelligence samen in Maastricht. De IEEE World Conference on Computational Intelligence (IEEE...

Read More

Dynamische start voor TEFAF Maastricht

maart 17, 2025

De opening van TEFAF Maastricht 2025 heeft haar positie als 's werelds toonaangevende kunstbeurs opnieuw bevestigd, met sterke vroege verkopen in de...

Read More